Flipped Learning er på vej i AMU

Flipped Learning er på vej i AMU

Tekst: Christian Riis Kistrup. Foto: Pixabay

Vore dages teknologi og elektroniske redskaber åbner nye muligheder i undervisningen – også inden for AMU.

Et projekt har derfor undersøgt, hvordan man kan bruge digitale redskaber i undervisningen på AMU-kontraktuddannelser samt hvilke muligheder og udfordringer, underviseren og eleverne vil møde i undervisningslokalet. Målet har været at gøre kontraktuddannelserne mere attraktive og fleksible for målgruppen – samt at gøre undervisningsmetoderne og undervisningsmedierne mere varierede.

Flipped Learning – undervisningslokalet på hovedet
Metoden hedder Flipped Learning. Fremfor lærerens undervisning og traditionelle forelæsning er fokus mere på elevernes og kursisternes aktive deltagelse i læringen. De gøres dermed til medskabere af læringsindholdet og vidensproduktionen, mens læreren i højere grad bliver vejleder.

Projektets indhold
Projektet er gennemført på betonmageruddannelsen, maskinføreruddannelsen, nedriveruddannelsen og stilladsmontøruddannelsen. Undervisningen er afprøvet på almindelige hold, hvor faglærere og kursister sammen har eksperimenteret med læringsforløb.

Indholdet i projektet har især været følgende:

  • Kompetenceudvikling af undervisere til at anvende Flipped Learning
  • Udvikling af undervisning og undervisningsmaterialer tilpasset Flipped Learning
  • Udvikling af didaktiske modeller for Flipped Learning til elementer i AMU-kontraktuddannelserne
  • Udvikling af konkrete Flipped Learning-undervisningsforløb
  • Afprøvning af anbefalinger til metodeudvikling i Flipped Learning i AMU

Konklusioner og anbefalinger
Projektet peger blandt andet på følgende konklusioner og anbefalinger:

  • Flipped Learning varierer undervisningen og engagerer kursisterne og kan være med til at skabe et højere læringsudbytte
  • Flipped Learning understøtter undervisningsdifferentiering
  • Faglæreres kompetencer inden for pædagogik og didaktik udvikles
  • Flipped Learning åbner for nye muligheder og er et supplement til, ikke en erstatning af, traditionel undervisning
  • Eksperimentel tilgang til implementering og metodeudvikling virker hensigtsmæssigt. ’Learning by doing’ fungerer og er måske endda en forudsætning
  • Der bør udvikles undervisningsmetoder på tværs af fag på skolen og mellem skolerne
  • Man bør begynde i det små og ikke lade et helt undervisningsforløb være baseret på et nyt undervisningskoncept
  • Der bør tænkes bredt, digitalt og varieret, når undervisningsmaterialer skal nyudvikles eller revideres i AMU

Kursister med digitale kompetencer
Kursisterne på kontraktuddannelserne er typisk fra først i tyverne til først i fyrrene. Langt de fleste anvender smartphones, e-mail, Facebook og YouTube, så de er i forvejen fortrolige med de digitale platforme og medier. En sidegevinst ved digitaliseringen er, at de få, der er knap så velbevandrede i teknologien, i løbet af kurserne gennemgår en digital kompetenceudvikling via samarbejde og hjælp fra de øvrige kursister.

Kursisterne er åbne for de nye tiltag
Forløbet er derefter evalueret med kursisterne gennem blandt andet workshops på tværs af fagområderne. Her har man udvekslet inspiration, givet sparring og talt om fælles udvikling. Kursisterne mener blandt andet, at variationen i undervisningen og læringen er et stort plus, samt at brugen af nye medier virker godt og engagerende, når det gælder tilegnelse af det teoretiske stof.

I dette lys bør BAI have fokus på, hvordan undervisningsmaterialer udvikles og revideres med et digitalt perspektiv, og hvordan skolerne og faglærerne kan videreudvikle deres kompetencer i forhold til at anvende IT som pædagogiske redskaber.


Læs også
Rapporten 'Attraktive og fleksible kontraktuddannelser gennem digital undervisning/flipped learning' 

Erfaringer, resultater mv. er samlet på denne hjemmeside

Prøver kan give kvalitetsløft til AMU