”Gør noget, du er vild med”

”Gør noget, du er vild med”

Sådan lyder ét af sloganene i vores seneste Gør Noget-film for anlægsgartnerfaget.

Vi har fra oktober til primo december 2023 kørt et nyt rul af ”Gør Noget Nu”-rekrutteringskampagnen for byggeriets erhvervsuddannelser henvendt til de unge på 13-24 år på sociale medier som Snapchat, Meta (Facebook og Instagram), TikTok, YouTube og gamersitet Twitch (dog kun for dem over 18 år).

Den grønne anlægsgartnerfilm er et hit

Samlet set har kampagnen givet tæt på 18 mio. annoncevisninger i alt for den samlede målgruppe på 13-24 år samt 2,2 mio. videoafspilninger og lidt over 20.000 kliks til kampagnesitet gørnoget.nu.

For målgruppen på de 18 – 24 år er der generelt en overvægt af mænd, der har set filmene på tværs af alle sociale medier, hvorimod der på medier som Snapchat og TikTok, hvor man kan måle aktiviteten for de 13-17-årige, er flest piger, der har set filmene.

Den grønne anlægsgartnerfilm med Johan har klaret sig bedst på diverse medier med godt 2.008.000 visninger i alt i den yngre målgruppe på 13-17 år (se filmen herunder). For den ældre målgruppe på 18-24 år var det filmen med tagdækkeren (med flotte udendørs optagelser), der hittede mest med 532.000 visninger. Generelt er den ældre målgruppe mere moden og ser mere af filmene. De har en anden type medieforbrug, hvor de lige se tingene an, end den mere utålmodige målgruppe på 13-17 år gør, som flakker mere rundt på sociale medier. Hvis filmen ikke fanger med det samme, er de videre. 

Screenshot fra Twitch-animation med damptromle

Screenshot fra Twitch-animation med damptromle

Damptromle gik rent ind på Twitch

På Twitch har der som en integreret del af livestreams kørt en animation med en damptromle hen over skærmen med forskellige slogans om byggeriets uddannelser. Mens animationen blev vist, kommenterede de i alt 26 streamere (gamere) budskabet og opfordrede deres seere til at udforske de forskellige fag inden for byggeriets uddannelser med et link til kampagnesitet gørnoget.nu. Kampagnen ramte virkelig godt hos seerne og resulterede i en høj engagementsrate, hvilket tyder på et godt match for den ældre målgruppe på 18-24 år.

Se et eksempelk på Twitch-animationen her

På Snapchat, Meta, TikTok og YouTube har målgruppen været de 13 - 24-årige, men på Meta blev der lukket ned for målrettede reklamer for brugere under 18 år den 6. november i år. Derfor blev kampagner til denne målgruppe på Meta omdirigeret til større markedsføring på Snapchat.

Tromlefilm med chok-effekt

Som noget nyt i år har vi fået produceret nogle tromlefilm, der faldt naturligt ind i strømmen af de videoer, som målgruppen p.t. ser. Vi tromler forskellige ting som en vandmelon eller græskar, der splatter ud, men filmen stopper lige inden med budskabet: ”Stop - det giver ikke mening!” – ”Tag en uddannelse inden for byggeriet” (se eksempel på en tromlevideo herunder).

Udover tromlevideoer, der har kørt både som stories og i bredformat, har de originale og velkendte Gør Noget-videoer for alle 13 fag også kørt på sociale medier i høj- og bredformat med den førnævnte anlægsgartnerfilm som trækplaster. Videoerne er blevet afspillet i brugernes feed og startede automatisk med 30 sekunder for de originale film og 15 sekunder i stories.

Vi kører et nyt rul med Gør Noget-kampagnen i januar og februar 2024, inden de unge skal vælge uddannelse.

Se alle de originale Gør Noget-film på kampagnesitet her

Se den populære anlægsgartnerfilm her

 

Se eksempel på tromlefilmen her