Håndværkslaugene bruger nye greb i rekrutteringen

Håndværkslaugene bruger nye greb i rekrutteringen

En ny kampagne er skudt i gang under den lokkende titel Mød Danmarks Mestre.

Handler det om håndbold, spørger du. Næ, kampagnen handler da om Danmarks rigtige mestre – vores håndværksmestre.

Det gode liv starter med en håndværksuddannelse

Denne gang har de københavnske håndværkslaug slået sig sammen. De gør nu fællesfront for at nå de unges opmærksomhed og vise fagenes muligheder.

En af initiativtagerne bag kampagnen, oldermand i Københavns Murerlaug, Christian Dahl Pedersen fortæller med stor passion om kampagnen:

 

"Altså, det primære mål er jo for pokker at få de unge mennesker til tage et håndværksfag. Men vi vil også gerne vise, at man med en håndværksuddannelse kan få sig et rigtig godt liv. Den vinkel har vi savnet og det er den, vi nu forsøger at vise."

Håndværkere er meget mere end blot deres erhverv

”Mange unge drømmer om direktørposter og det at få deres eget. Og den korteste vej dertil er at blive håndværker”. Det fastslår Christian Dahl Pedersen.

”Samtidig synes vi, at der er rigtig mange mestre, som har en flot og sund virksomhed. Men vi vil også gerne vise, hvad de laver privat - mestre er lige så mangfoldige som resten af Danmark.”

Budskaberne er mange i Mød Danmarks Mestre, men heldigvis bliver de alle flettet flot sammen i kampagnen, der bl.a. indeholder en tjekket hjemmeside og to små film.

 

Her møder man malermester, Marianne, der har et større firma i midten af København. Med stribet skarp skjorte forlader hun morgenbordet, kysser sin mand farvel og tager ladcyklen på arbejde.

 

Og så er der murermester Martin fra Nordsjælland med 10 folk under sig. Hans alsidige hverdag rummer løbeture, juice med kæresten ved deres smukke villa, og møder med arkitekter og kunder.

Kampagnen giver et nyt moderne indblik i livet som håndværker og selvstændig, og viser det hele menneske.

Et klogt greb

Mød Danmarks Mestre henvender sig til de unge, men i lige så høj grad også til forældrene og særligt mor, der statistisk set oftere tager snakken med husets teenager om hvad fremtidens skal bringe af uddannelse.

Det er et klogt greb. For de er i høj grad med til at påvirke de unges uddannelsesvalg.

Og derfor møder man på hjemmesiden også mere seriøse formuleringer som ”Er man forsikret under uddannelsen?” og ”Tiderne hvor håndværkere bliver slidt op er ren historie”.

Det er nok næppe noget en 14-årige går op, men gør deres forældre.

De københavnske håndværkslaug har flere gode ideer i ærmet

Om den nye kampagne, der indtil videre kører digitalt, bliver en succes, er for tidligt at sige. Men oldermand, Christian Dahl Pedersen er optimistisk:

”Mød Danmarks Mestre er langt fra statisk. Vi bliver ved med at udvikle kampagnen, og tænker i nye baner for hvordan vi kan få flere til at tage en håndværksuddannelse.”

Læs mere om Mød Danmarks Mestre