”Du får altså en meget fokuseret elev med en EUX-profil”

”Du får altså en meget fokuseret elev med en EUX-profil”

Interview med Jørgen Abildgaard Nielsen, Uddannelsesansvarlig i Jakon

Jakon har haft EUX-elever helt tilbage fra uddannelsens start og har fast tre EUX-elever ansat. Jørgen Abildgaard Nielsen er uddannelsesansvarlig i Jakon og fortæller her om de fordele virksomheden ser i EUX-elever, betydningen af videreuddannelse og sammenhængen mellem skoleophold og virksomhedspraktik. Jakon uddanner en EUX-elev om året, og Jørgen Abildgaard Nielsen er ikke i tvivl om, at han vil anbefale andre virksomheder at tage deres uddannelsesansvar – også af EUX-elever.

Hvilke overvejelser gjorde I jer, inden I ansatte en EUX-elev?

”Vi har hele tiden haft en positiv tilgang til det at tage EUX-elever, da vi kun ser fordele i bredere og bedre uddannelser. Og så danner ansættelsen af EUX-elever også basis for at rekruttere fremadrettet til eksempelvis ledelsesfunktioner.”

Er der forskel på en EUD- og en EUX-elev?

”Ja, der er stor forskel. Forskellen ligger blandt andet i deres motivation, målrettethed og engagement. Ikke dermed sagt at almindelige EUD-elever ikke er målrettede, men du får altså en meget fokuseret elev med en EUX-profil. Mange EUX’ere vil også gerne læse videre til eksempelvis konstruktør, og det giver noget, at de uddannede kan bruge den praktiske viden videre på et teoretisk studie.”

Har det nogen betydning, at EUX-elever i højere grad videreuddanner sig?

”Vi håber da, at vi er interessante nok at komme tilbage til. Og derudover er der en tryghed i at vide, at dem vi eventuelt kommer til at sidde overfor, kender branchen via deres egne erfaringer.”

Oplever I, at det kan være svært for eleven at komme tilbage efter en skoleperiode?

”For os som virksomhed er det ikke en udfordring. Vi har så mange elever, at vi ikke mærker, at en er på skole. Men jeg kan da godt forstå, hvis det er en udfordring for mindre virksomheder. Men her vil jeg altså anbefale, at man altid har to elever ansat forskudt, så der altid er en på pladsen, når den anden er i skole.

Det er selvfølgelig en lang periode, de er væk – men egentlig tror jeg, at det er sværest for eleven. For os går tiden hurtigt på en byggeplads. Det handler i højere grad om, at eleven er væk fra det sociale i forhold til svendene og i forhold til den byggeproces, han er en del af. Men det er ikke min opfattelse, at det er noget udpræget problem.”

Vil du anbefale andre virksomheder at tage en EUX-elev?

”Absolut. Jeg kan kun anbefale alle virksomheder at tage elever. Det er vigtigt at få uddannet folk, der både kan bruge hænder og hoved. Selvfølgelig koster det penge at uddanne elever, men det er en investering i fremtiden, og jeg mener, at det en samfundsopgave. Hvis vi ikke tager et uddannelsesansvar, hvor skal vi så finde arbejdskraften fremover? Man kan også se det som en rekrutteringsproces fremadrettet – der kommer jo til at være rift om arbejdskraften.”

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                    Tekst: Rasmine Reeh