Kun lille fokus på individuel vurdering af voksne på erhvervsuddannelse

Kun lille fokus på individuel vurdering af voksne på erhvervsuddannelse

Tekst: Christian Riis Kistrup. Foto: Pxhere

Modsat hensigten får voksne elever sjældent afkortet deres uddannelse på baggrund af en skønsmæssig og individuel vurdering af deres erfaring fra uddannelse og tidligere ansættelser.

I stedet er afkortningen ofte baseret på såkaldte standardmeritter, hvor for eksempel bestemte AMU-kurser giver merit.

Det fremgår af en ny evaluering af EUV, erhvervsuddannelserne for voksne, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har foretaget.

Undersøgelse af erhvervsskolernes håndtering af EUV
EVA har fulgt implementeringen af EUV gennem de første to år fra og med august 2015 for dels at belyse og vurdere, hvordan erhvervsskolerne har grebet opgaven an, dels at vurdere, hvorvidt det nye regelgrundlag har gjort det mere attraktivt for voksne at blive faglærte. Sidstnævnte synes ikke at være tilfældet.

Den voksnes reelle kompetencer kommer ikke frem
Ifølge evalueringen bruger skolerne som regel meget lidt tid på at vurdere elevernes kompetencer. 78 % af realkompetencevurderingerne, der er blevet lavet på skolerne i de to seneste år, har varet højst en dag. Vurderingerne er i mange tilfælde baseret på samtaler og skriftlig dokumentation frem for tests og praktiske afprøvninger af, hvad den voksne allerede kan.

Anbefalinger
Ifølge EVA er der behov for ændringer i EUV, hvis det skal være mere attraktivt for voksne at blive faglært. Evalueringsrapporten fremhæver fire vigtige anbefalinger til en bedre EUV:

  1. Skolerne bør prioritere de voksenpædagogiske læringsmiljøer, fx ved at samle de voksne elever på færre hold. Det kan også give bedre kvalitet, hvis skolerne deler deres viden og lader sig inspirere af hinandens gode erfaringer.
  2. Den automatiske 10-procent-afkortning af de standardiserede hovedforløb bør sløjfes, så der bedre kan tages hensyn til den voksnes faktiske realkompetencer. Der bør i stedet skrues op for de individuelle afkortninger baseret på skøn af, hvad de voksne reelt kan.
  3. Der bør laves grundigere realkompetencevurderinger, hvor alle EUV-elever får en personlig samtale med en fagperson, der vurderer deres realkompetencer i forhold til de faglige mål for den pågældende uddannelse.
  4. For at hjælpe flere uddannelsessvage voksne bør der åbnes op for muligheden for at tilbyde voksne med særlige udfordringer af faglig eller personlig karakter et længere uddannelsesforløb tilpasset den enkeltes læringsbehov (uden at uddannelsesforløbet af den grund forlænges).

Ændringer i EUV er på vej
Ændringer, som tager højde for nogle af de problemstillinger, EVA påpeger, er allerede undervejs. Byggeriets Uddannelser opdaterer hjemmesiden og udsender nyhedsbrev om ændringerne, når de er vedtaget i Folketinget, forventeligt lige før jul.

 

Læs mere
Om evalueringen

Om EUV