”Vi har lyttet til de unge”   

”Vi har lyttet til de unge”   

Byggeriets Uddannelser fik sidste år 2,5 millioner kroner i støtte af A.P. Møller Fonden til initiativet Grib Værktøjet, hvor der blandt andet skal designes en spritny ”prøv, mærk og føl”-stand (PMF) til DM i Skills og andre events, hvor mange unge deltager. Byggeriets Uddannelsers Skills-team har i samarbejde med Exponent og A.P. Møller Fonden derfor arbejdet målrettet gennem det sidste år på at skabe en stand med et nyt og moderne look med inddragelse af de unge i den kreative proces, men med samme gode ambitioner som før om at skabe et rum for erhvervsuddannelser og rekruttering.

Langtidsholdbar stand til mange formål

- Vi har haft et supergodt samarbejde med A.P. Møller Fonden og Exponent med at få standen op at stå. Vi har haft fokus på grøn omstilling, materialevalget, og at delelementer fra standen kan opsættes i alle tænkelige formationer, både benyttes udenfor og indenfor og på forskellige typer underlag.

Meningen er, at den skal genbruges i en årrække til events som Verdens Vildeste Brobyggere, Roskilde Dyrskue, Ungdommens Folkemøde i Valby og EM i Skills 2025 i Herning, siger Stephanie Halse, uddannelseschef i Byggeriets Uddannelser.

Ved standen får de unge besøgende mulighed for selv at prøve fagene og værktøjet til de forskellige fag af. Det kan for eksempel være at skære noget i glas hos glarmestrene eller bygge en selvbærende Da Vinci-bro med små pinde hos tømrerne for på den måde at prøve faget af med deres egne hænder og samtidig skabe noget, de efterfølgende kan få med hjem. Mens de unge prøver uddannelserne af, er der mulighed for, at de kan få en god dialog med unge rollemodeller og undervisere fra branchen. 

Regnbuefarvede balloner og unge-til-unge-kommunikation

- I den kreative proces med at få skabt standen er der især blevet lyttet til de unge. Byggeriets Uddannelsers Skills-team har inddraget de unge i processen ved at besøge en udskolingsklasse i Greve for at få en dialog om, hvad de godt kunne tænke sig, udtaler Stephanie Halse begejstret.

Nogle af de ting, de unge efterspørger på sådan en stand, er farver, konkurrencer, digitale guides, diversitet (at der er plads til alle), praktiske og sjove opgaver og oplevelser samt unge-til-unge-kommunikation: Altså at der er unge på standen, der ved noget om faget, og kan fortælle om det på de unges eget sprog.

- Vi har prøvet at imødekomme mange af deres ønsker. Fx har vi nu lavet inkluderende og regnbuefarvede balloner langs hele PMF-standen i stedet for de gule, der var planlagt, da de unge associerer gul med tilbud. Vi laver også QR-koder, hvor man fx vil kunne finde informationer om de forskellige uddannelser og videoer. Derudover vil der også være konkurrencer og unge rollemodeller på standen. Vi glæder os til at præsentere den for de unge på DM i Skills 2024 i Roskilde, udtaler Stephanie Halse.

Uddannelseschef Stephanie Halse, Byggeriets Uddannelser, foran modulerne til den spritnye PMF-stand, der er ved at blive pakket ned til transport mod DM i Skills i Roskilde til april.

Uddannelseschef Stephanie Halse, Byggeriets Uddannelser, foran modulerne til den spritnye PMF-stand, der er ved at blive pakket ned til transport mod DM i Skills i Roskilde til april.