Roskilde Tekniske Skole har succes med at få elever i restlæreaftaler i forhold til del- og korte aftaler

Roskilde Tekniske Skole har succes med at få elever i restlæreaftaler i forhold til del- og korte aftaler

I forbindelse med udbudsrunden for praktikcentre leverede Undervisningsministeriet en række data vedr. indgåelse af hhv. del-, korte – og restlæreaftaler rundt om på skolernes praktikcentre. Og her skilte særligt Roskilde Tekniske Skole sig ud i forhold til at skaffe elever i restlæreaftaler frem for korte- og delaftaler inden for bygge- og anlægsuddannelserne.

Helle Topp Nielsen er ansat som virksomhedskonsulent på Roskilde Tekniske Skole inden for bygge- og anlægsområdet. Helle Topp Nielsen har følgende forklaring på, at skolen har succes med at indgå restlæreaftaler:

  • Som virksomhedskonsulent arbejder Helle Topp Nielsen kun med bygge- og anlægsvirksomheder, primært tømrer, snedker og murer. Hun har gennem årene etableret et stort netværk, hvor hun har et godt kendskab til de enkelte virksomheder og vice versa. Derfor kan hun matche den enkelte elev og virksomhed.
  • Allerede mens eleverne går på GF2, kontakter hun dem og får overblik over hvem, der ikke har en uddannelsesaftale.
  • Der er hele tiden styr på, hvornår de enkelte aftaler udløber. Helle Topp Nielsen kan derved være proaktiv og opsøge elev og virksomhed inden aftalen udløber og aftale eventuel forlængelse, hvilket sker i langt de fleste tilfælde og ofte i form af en restlæreaftale. Der er enkelte virksomheder, der kun vil lave korte aftaler.
  • Virksomhedsforlagt undervisning bruges kun i begrænset omfang, i form af 14 dage for elever, der er helt nye i skolepraktikken.

Uddannelseskonsulent for Træfagenes Byggeuddannelse i Byggeriets Uddannelser, Jacob Vad, glæder sig over Roskilde Tekniske Skoles flotte resultater og anbefaler andre skoler at følge det gode eksempel:

"Det er vigtigt, at vi har fokus på indgåelsen af restlæreaftaler i forhold til del – og korte aftaler, da det kommer både elev og virksomhed til gode. For eleven er det vigtigt, at der er ro omkring deres uddannelsesforløb, og at der er en virksomhed, der vil tage ansvaret for, at de kommer hele vejen rundt i uddannelsen. Også virksomhederne vinder på restlæreaftalerne, ikke mindst set i forlængelse af trepartsaftalen, hvor det ikke længere er muligt at have den samme elev i flere korte uddannelsesaftaler. Så hvis virksomhederne vil holde på de elever, som de selv har været med til at oplære, er restlæreaftalen et godt alternativ, hvis man ikke har mulighed for at tilbyde en ordinær uddannelsesaftale.”