Ud af komfortzonen og ind på de unges radar

Ud af komfortzonen og ind på de unges radar

Der mangler struktører, og derfor har Det Faglige Udvalg for Struktør-, Tagdækker- og Brolæggeruddannelsen sat det mål, at antallet af struktører gerne skal vækste med 25 procent inden august 2025. Derfor arbejder udvalget på at gøre uddannelserne mere populære, så flere vælger dem.

Til det formål har Det Faglige Udvalg for STB startet et trepartsprojekt, Bedre introduktion af STB-uddannelser på GF1, hvor 16 faglærere fra 14 skoler i hele landet mødes, får hjælp til at kommunikere med de unge og kan udveksle erfaringer. Den ene part i projektet er journalist Thomas Uhrskov, der skal facilitere de tre moduler og bl.a. lære faglærerne for anlægsstruktør-, bygningsstruktør- samt tagdækkerfaget, hvordan man bedst taler til de unge og får deres opmærksomhed. Den anden facilitator er struktørfaglærer Nana Holm Kristiansen fra Learnmark, der har stor succes med at få unge til at vælge et af struktøruddannelsens specialer. 

Faglærerne var derfor samlet i Rørvig den 26. april til andet modul i trepartsprojektet, hvor de blandt andet skulle ud af deres komfortzone og optage to film af sig selv, hvor de skulle sælge struktøruddannelsen til de unge – eller deres forældre.

Unge har et ret godt bullshitfilter

”Mange unge har et ret godt bullshitfilter og kan godt høre, hvis der er noget, man skjuler for dem eller ikke vil sige.” Det gælder altså om at være ærlig i kommunikationen til de unge – og konkret, anbefalede journalist Thomas Uhrskov.

De 16 faglærere lyttede meget engageret til Uhrskovs oplæg om ærlig kommunikation og kommenterede flittigt, inden de skulle lave dagens første opgave. Faglærerne skulle i grupper af to filme sig selv og deres salgstale om uddannelserne til én af fire grupper: De ustrukturerede, dem med diagnoser, gymnasieeleverne og forældrene. Thomas Uhrskov fortalte faglærerne, at de skulle bruge fem minutter på at skrive ti gode argumenter ned om, hvorfor det er godt at blive struktør, hvorefter de skulle vælge de tre argumenter ud, de ville fokusere på i filmen. Han fortsatte:

”I skal lave nogle små film med jer selv på 30 sekunder til et minut. Henvend jer til én af de fire grupper. Den ene person filmer. Forbered jer, skriv det ned, ikke ordret, men i punktform, og hav et klart billede af den person, I snakker til. Hvis det ikke fungerer, så gør noget andet.”

Faglærerne skulle først lave en film, der blev gennemgået i klassen, og dernæst - med feedbacken fra Uhrskov og kollegerne in mente - den sidste film. Til sidst skal det munde ud i en ”rigtig” film, faglærerne skal sende til en virkelig GF1-elev.

Plads til alle og studenterhue på

Stemningen var supergod, og faglærerne hyggede sig og var i godt humør. Men da de skulle optage filmen af sig selv, var der flere, der fik overskredet deres grænser og tyede til forskellige overspringshandlinger.

Det første resultat af filmene var ikke dårligt, men kaldte på mange grin fra kursisterne. Filmene blev optaget udenfor i sol og blæsevejr, hvorfor Thomas Uhrskov rådede til både at tænke på at komme i læ for blæsten og tage solbriller og kasket af. Bevægelse på film er generelt også godt: Vi så et eksempel på en faglærer, der lå ned i starten af filmen og derefter rejste sig op. I det hele taget virker det godt at gøre alt andet end bare at stå stille. Det er vigtigt at smile, selvom man koncentrerer sig, hænderne skal ikke være i lommen, og ens papir må ikke være synligt.

Ved andet ”take” var der meget bedre styr på det tekniske, og kursisterne blev langt mere konkrete med, hvad uddannelserne kan sælges på: Der er god løn, plads til alle, man arbejder ude i den friske luft, får hue på og kommer ud at køre i "studenter"- eller lastvogn. Kursisterne fik meget ros af Uhrskov, der efter at have set film nummer to fra ZBC Slagelses faglærer Luna Iburgs udbrød: ”Hvis I andre har lige så stejl en læringskurve, er det super!”

Tredje og sidste modul i projektet foregår den 26. juni, hvor alle parterne i projektet skal evaluere de to tidligere forløb i februar og april. Derefter skal faglærerne ud at bruge deres nye kompetencer.

Se videoerne med Thomas Uhrskov og Nana Holm Kristiansen, som også er optaget udenfor i blæsevejret (!), samt billeder fra forløbet her.

Se videoen med Thomas Uhrskov, hvor han blandt andet fortæller, at lige meget hvad man underviser i, så er alting jo salg, og faglærerne skal lære at sælge deres fag endnu bedre til de unge.

Se videoen med faglærer Nana Holm Kristiansen fra Learnmark, der svarer på, hvordan hun synes, andet modul af projektet er gået indtil videre - og fortæller om Learnmarks succes med at få flere elever på struktøruddannelserne: