"Der er langt mere i nedrivning end blot at smadre ting"

"Der er langt mere i nedrivning end blot at smadre ting"

Tekst og foto: Tscherning

At der var mere i nedrivningsfaget, vidste Kenneth Pihlkjær godt, inden han drog afsted til Horsens for at tage nedriveruddannelsen. Han blev dog alligevel overrasket over, hvor meget mere faget indeholder. Han blev meget klogere på blandt andet asbest, farlige stoffer og bæredygtigt byggeri. Uddannelsen har givet Kenneth en sund nysgerrighed på faget og fremtiden. Han vil blandt andet gerne bore sig mere ned i bæredygtigt nedrivning- og byggeri, som uddannelsen introducerede ham til.

Kenneth har været en del af Tscherning i 3,5 år og arbejder som nedriver. Efter et års tid i Tscherning spurgte Kenneths nærmeste leder Dean Christensen, om Kenneth havde mod på at gennemføre nedriver­uddannelsen. Umiddelbart lød tilbuddet godt, men en skolehistorik, hvor to lange skoleforløb, hen­holdsvis som VVS’er og mekaniker, dræbte gejsten, gjorde, at Kenneth var lidt betænkelig.
 
- Nedriveruddannelsens skoleforløb er på 14 dage ad gangen, og det er lige til at overkomme for sådan en som mig, der gerne skal ud at røre mig og lave noget praktisk. Af den årsag sagde jeg ja til uddan­nelsestilbuddet, og det har jeg ikke fortrudt, fortæl­ler Kenneth.

Nedriver Kenneth Pihlkjær   foto: Tscherning

Nedriver Kenneth Pihlkjær foto: Tscherning

Bedste kollega på uddannelsen

Ifølge Kenneth var uddannelsen meget givende, han lærte blandt andet om asbest, farlige stoffer og bæ­redygtig nedrivning og byggeri. Sidstnævnte emne berørte uddannelsen kun kort, men Kenneth synes, at netop det emne er meget interessant og vil gerne vide mere om, hvordan man kan mindske byggeriets CO2 aftryk.

Kenneth fik under uddannelsen også lov til at bruge sine evner for matematik. Ifølge ham selv var han ikke specielt god til matematik, inden han startede, men på skolen faldt femøren, og han blev så god, at han kunne hjælpe sine medstuderende med de opgaver, hvor der skulle udregnes mængder, tryk og lignende.

Da Kenneth afsluttede uddannelsen, blev han af sine medstuderende kåret som ’Bedste kollega’, en titel, der kom lidt bag på ham.

- Ærligt, så så jeg ikke det komme, og jeg ved ikke præcist, hvorfor jeg fik den titel. Måske fordi jeg hjalp de andre med matematikopgaverne - men det er bare et gæt, siger Kenneth.

Til venstre Steffen Pihlkjær (bror) og til højre Kenneth Pihlkjær. De gennemførte nedriveruddannelsen sammen.  Foto: Tscherning

Til venstre Steffen Pihlkjær (bror) og til højre Kenneth Pihlkjær. De gennemførte nedriveruddannelsen sammen. Foto: Tscherning

Udvikling og fastholdelse af medarbejdere er vigtigt

Både Dennis Becker, afdelingschef og Dean Christen­sen, produktionsleder, er meget åbne, når emnet omhandler udvikling og uddannelse af medarbej­dere i Tscherning. De sender jævnligt medarbejdere på nedriver- og formandsuddannelse. Begge med samme formål, at gøre medarbejdere mere fagligt stærke.

- Jeg oplever, at de medarbejdere, der har været igennem nedriveruddannelsen, kommer retur mere selvstændige, fagligt stærkere og mere selvsikre – og det gælder også for Kenneth. Jeg ser gerne, at de medarbejdere, vi sender på uddannelse, har været i Tscherning i minimum et års tid. På denne måde har både de og jeg et kendskab til hinanden og er klo­gere på retning og udvikling. Eneste ulempe ved at sende folk på uddannelse er, at vi skal ’lukke huller­ne’ på opgaverne, når de er på skole, og det er ikke altid nemt, fortæller Dean.

Det holder dog ikke Dean tilbage for også at sende medarbejdere afsted på uddannelse i fremtiden. I en branche med en relativt høj udskiftning, så er uddannelse og øvrige udviklingsmuligheder natur­ligvis også en del af fastholdelsen af medarbejdere.

Dennis har været mange år i branchen, og han ved, at det er svært at fastholde medarbejdere i faget, og derfor er uddannelse et af de tiltag, som kan hjælpe på en mere varig relation.

- I Tscherning er uddannelse og gode medarbejder­forhold naturlige elementer i fastholdelsen af vores medarbejdere. Hvis man ikke indenfor de første par år bliver tilbudt uddannelse, så er det ikke nødven­digvis, fordi Tscherning ikke vil satse på én given med­arbejder, men et udtryk for, at man måske ikke kan undværes i længere tid på det pågældende tidspunkt, eller at man allerede besidder de rette kompeten­cer og kigger på fremtidige muligheder. Man er som medarbejder naturligvis altid velkommen til at høre, om man kan komme i betragtning til uddannelse eller øvrige udviklingsmuligheder, siger Dennis.

Tatoveringer symboliserer gennemførslen af nedri­veruddannelsen

At gennemføre nedriveruddannelsen er stort, og for de fire Tscherning medarbejdere blev det fejret med et varigt minde i form af tatoveringer.

- Jeg er stolt af at have gennemført uddannelsen, så det må godt cementeres - og det har jeg og de andre fra Tscherning, som jeg læste med, gjort med at få lavet en tatovering. Min tatovering er på min overarm og er en figur, der holder et brækjern. Det symboliserer meget godt, hvad jeg laver til hverdag, smiler Kenneth.

Steffens og Kenneths tatoveringer, henholdsvis på Steffens underarm og Kenneths overarm.  Foto: Tscherning

Steffens og Kenneths tatoveringer, henholdsvis på Steffens underarm og Kenneths overarm. Foto: Tscherning

Fakta om uddannelsen:
Brancheuddannelse, der veksler mellem teori og praktik.
Varighed: 1½ år - 10 skoleperioder på to ugers varighed og én skoleperiode på en uges varighed.
Adgangskrav: 18 år.
Uddannelsen kan kun tages i Horsens.

Der undervises i:
Lovgivning og miljøforhold, Betjening af værktøj og maskiner, Materialelære, Bygningstyper og bygningsstabilitet, Indvendig og udvendig nedrivning. Nedrivning af produktionsanlæg.

Certifikater, arbejdsmiljø og sikkerhed
På uddannelsen får de studerende certifikater til truck, kran, samt til renovering af bygninger, der indeholder asbest og andre farlige materialer. Derudover indeholder uddannelsen den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for sikkerhedsgruppen.