Rybners Tekniske Skole

Rybners Tekniske Skole har i samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg for murerfaget kørt kampagne for at få de nu eftertragtede elever – med stor succes.

Rybners Tekniske Skole og murerfagets lokale uddannelsesudvalg har i samarbejde med 10 virksomheder annonceret direkte på Facebook efter elever ud fra demografiske faktorer som placering, alder, køn og sprog.

Katrine Friisberg, kommunikationsmedarbejder på Rybners, fortæller:

"Sidste år, før sommerferien, havde vi meget få elever på gf2 på blandt andet mureruddannelsen.

Vi indså, at vi blev nødt til at gøre en ekstra indsats for at få et bedre optag og for at få de rigtige elever. Vi tog derfor kontakt til flere lokale murervirksomheder, der var meget interesserede i at støtte op om uddannelsen. Vi aftalte, at hvis Rybners præsenterede dem for de rette, motiverede elever, ville de ansætte dem fra 1. skoledag. Vi ville altså kunne garantere kommende motiverede gf2-elever både løn og praktikplads fra første dag.

Efter at vi havde fået ideen og indgået samarbejdet med virksomhederne, skulle vi til at finde de rette elever. Vi forsøgte os med en avisannonce, som desværre ikke havde den store effekt. Vi besluttede os derfor at forsøge med en Facebook-annonce, som vi målrettede både de unge, mens vi samtidig også havde fokus på forældrene. Helt konkret målrettede vi annoncen de 17 – 55-årige af begge køn. Hermed ønskede vi både at ramme de unge, deres forældre og potentielle voksen-elever. Vi målrettede også annoncen geografisk, så den blev vist på de Facebook-profiler, der var tilknyttet Esbjerg som udgangspunkt og op til 70 km ud. ”

Annoncen kørte med fire forskellige billeder men med samme tekst:

I løbet af en uge nåede annoncen ud til knap 9000 mennesker, og 106 personer klikkede videre til hjemmesiden.

”Vi har nu fået nok elever til at starte et gf2-hold, og det er vi selvfølgelig rigtig glade for.

Vi har haft et godt samarbejde med de lokale murer-virksomheder. Jeg vil gerne anbefale andre skoler og virksomheder, der mangler elever, at gøre brug af samme metode.

Det er væsentligt billigere at annoncere på Facebook end i en avis, og så kan man som sagt målrette annoncen i langt højere grad til sin målgruppe. Det eneste det kræver, er nogle gode billeder, et let forståeligt sprog og lidt annoncekroner.”

 

Få succes med jeres Facebook-annoncering

Annoncering på Facebook er en af de mest målrettede former for markedsføring. Det enestående ved Facebook er, at man kan målrette kampagnerne via segmentering, fx efter geografi, køn, alder, uddannelse, interesser, civilstand m.m.

4 gode råd til jeres kampagne:

  • Få lavet en god annonce grafisk – brug et godt billede og et letforståeligt sprog.
  • Afgræns jeres målgruppe ud fra eksempelvis køn, alder, bopæl m.v. På Facebook kan I let se, hvor og hvornår folk klikker på jeres annonce. I kan altså holde øje med, hvem der ser jeres annonce, hvilken alder og fra hvilket område de kommer fra.
  • Lav en strategi for annoncens levetid – og sæt et realistisk budget herefter. En annonce koster fra 1 $.
  • Gå ind på https://www.facebook.com/business/help/132037906870538 og bliv guidet let igennem jeres næste annonce-kampagne