arkil.dk

arkil.dk

I Arkil manglede de elever. De manglede både anlægsstruktør-, bygningsstruktør- og brolæggerelever. Det var indtil de fik sat gang i kampagnen arkil-elev.dk. Kampagnen har givet rigtig mange ansøgninger, og Arkil kan nu vælge mellem de bedste elever.

Uddannelseskonsulent og primusmotor bag kampagnen Helle Juhl fortæller:

”I Arkil vil vi være på forkant med udviklingen – også når det gælder rekruttering af lærlinge. Vi har derfor etableret en lærlingeportal og en facebookside som nogle af de nyeste initiativer for at skabe ekstra interesse blandt de unge.

Den banebrydende kampagne, der består af en særlig lærlingeportal, hvortil der er knyttet en ny facebookside, er nødvendig for at gøre noget anderledes og for at markere os i en branche, hvor der er rift om de unge og ikke mindst rift om at få de bedste.

Vi bliver nødt til at gøre noget for at skille os ud fra mængden – vække opsigt”, forklarer hun om baggrunden for lærlinge-universet, der fremover kører via en facebookside og den nyoprettede portal: arkil.dk/elev

”Med den nye portal forsøger vi at være der, hvor de unge er - og det er på de sociale medier og på nettet.”

Målet er helt klart: Universet på både lærlingeportalen og Facebook skal vække interesse og gøre det interessant for de unge at blive lærling hos Arkil. Det handler også om at skabe interesse for branchen.

Portalen www.arkil-elev.dk er gået i luften og er direkte knyttet til facebooksiden: www.facebook.com\arkilelever.

Hjemmesiden henvender sig udelukkende til brolægger-, bygningsstruktør- og anlægsstruktørlærlinge. På den måde får de unge et særligt univers, hvor de får de informationer, der er relevante for dem. Idéen med facebooksiden er, at den er til de unge – fra de unge selv.

”Det er jo dem, der ved, hvad der rører sig og ved, hvad der interesserer dem. Vi har uddannet nogle unge Facebook-ambassadører, der løbende lægger interessante ting fra hverdagen som lærling i Arkil ind på sitet. På den måde skulle kampagnen gerne være et væsentligt led i et kontinuerligt rekrutteringsforløb fremover”, håber Helle Juhl.

Til spørgsmålet om, hvad Arkil har vægtet i uddannelsen af ambassadørerne, lyder svaret: ”Vi har gennemgået vores regler om god Arkil-kultur, faldgruber, etik m.m. når man befinder sig på de sociale medier og skal repræsentere en virksomhed og en uddannelse. Men vi giver eleverne ansvaret for opslagene, og vi har ikke haft brug for hverken at fjerne eller redigere i noget. De lever til fulde op til det ansvar, de har fået. ”

Ud over den net-baserede kampagne har Arkil også sat store ’Arkil søger elever- bannere op på deres byggepladser – og det er også noget, der kan mærkes.

”Når mor og far kører forbi byggepladserne og ser de store bannere, kan det være med til at få gang i en samtale om, at det måske kunne være noget for deres søn eller datter. ”

Helle Juhl vil opfordre flere virksomheder og skoler til at gøre brug af samme strategi:

”Vi har valgt den helt store kampagnepakke – men det kan sagtens lade sig gøre at holde det mere enkelt og stadig få succes med en kampagne.

Herudover er det også værd at tage med i sine økonomiske overvejelser, den signalværdi der er i at gå foran med hensyn til etableringen af praktikpladser. Vi er glade for, at vi bogstavligt talt kan skilte med, at vi tager et socialt ansvar.”

- Da Arkil startede kampagnen i efteråret havde Arkil 50 praktikpladser og manglede over 12 elever til deres byggepladser – alle praktikpladser er nu besat med dygtige elever.