Nye lære- iBøger fra Erhvervsskolernes Forlag

Tømreruddannelsens traditionelle lærebøger ’Tagkonstruktioner’ og ’Tegningslære’ bliver erstattet af nye læremidler i form af digitale og interaktive iBøger.

iBogen er kendetegnet ved, at bogen tilgås via internettet, hvilket gør det muligt for læseren at interagere med tekst og indhold. iBøgerne ’Tegningslære’ og ’Tagkonstruktioner’ er således kombinationer af lyd, billede og tekst. iBøgerne er wikibasede, hvilket vil sige, at bøgerne både kan bruges som traditionelle lærebøger, hvor der læses et kapitel af gangen men også kan fungere som interaktive opslagsværker.

Tegningslære

iBogen ’Tegningslære’ tager udgangspunkt i de to tegneprogrammer ’AutoCAD’ og ’SketchUp’. Lærebogsmaterialet er til en vis grad tænkt som selvinstruerende, hvor korte tekster, roterende figurer, instruktionsvideoer i HD-kvalitet og billedserier kan guide eleverne igennem tegneprogrammernes vigtigste funktioner, hvorefter eleven vil være i stand til at tegne forskellige tømmerkonstruktioner i 3D. 

Tagkonstruktioner

’Tagkonstruktioner’ er delt op i to hovedafsnit hhv. ’Tag’ og ’Værktøjskassen’.

I begge hovedafsnit finder man forforståelsesspørgsmål som indledning til de enkelte kapitler samt afsluttende forståelses- og gruppeopgaver. Herudover indeholder bogen interne og eksterne links, illustrationer og arbejdsgange som billedserier, visuel navigation, zoom-funktion, forklarende film i HD, animationer og arbejdsmiljøbokse.

Herudover har det været et mål, at gøre teksterne mere læsevenlige og fagligt mere letforståelige. Eksempelvis er fagligt svære ord markerede i teksten, og hvis man klikker herpå, dukker en ordforklaring op.

Lærerne kan redigere og gemme egen version af bogen, så den er tilpasset det enkelte hovedforløb, og eleverne kan ved hjælp af noteværktøjet DIIGO skrive og dele noter med hinanden i iBogen.

Ved at kombinere den traditionelle bogform med internettets muligheder kan bogen med fordel bruges aktivt i undervisningen og af eleven selv. IBogen er dynamisk og vil løbende blive udvidet med nye opgaver, der vil udfordre elevens selvstændighed, samarbejdsevner og refleksion.

Som Ole Gregersen, formand for det faglige udvalg for Træfagenes Byggeuddannelse, skriver i forordet til ’Tagkonstruktioner’: Det er det faglige udvalgs håb, at den digitale udformning vil medvirke til, at den viden, der ligger her, ikke kun vil blive brugt i undervisningen på de tekniske skoler, men også gøre materialet mere tilgængeligt og anvendeligt for eleverne i praktikperioderne.

iBøgerne vil blive reviderede hvert halve år på baggrund af ny viden og ikke mindst på baggrund af både lærernes og elevernes feedback.