Nye udgivelser fra Ministeriet for Børn og Undervisning

Ministeriet for Børn og Undervisning har fornyeligt offentliggjort de seneste rapporter fra den Centrale Analyse- og Prognosepulje (CAP).

Mellem udgivelserne er blandt andet 'Energikompetencer i byggesektorens erhvervsuddannelser', der er et samarbejde mellem Byggeriet Uddannelser, El- og VVS-branchens Uddannelsessekretariat og Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet.

Læs mere om rapporten her.

Også bæredygtig vækst, internationalisering, social innovation og udlandsophold og iværksætteradfærd er temaer, der er blevet udarbejdet under CAP.

I forhold til hvilke udfordringer erhvervsskolerne står overfor i den nærmeste fremtid er analyserne fra hhv. Teknologisk Institut og Oxford Research meget vedkommende.

I Teknologisk Instituts rapport undersøges det, hvad de øgede krav til bæredygtig vækst vil betyde for de allerede faglærte, og hvad det vil få af betydning for fremtidens erhvervsuddannelser. Her anbefaler Teknologisk Institut blandt andet, at bæredygtig innovation i højere grad integreres i en case-baseret undervisning, og at bæredygtighed ikke skal ses som et isoleret fagområde men som en integreret del af de samlede produktionsprocesser.

Læs rapporten her.

CAP-projektet udarbejdet af Oxford Research peger på, at skolerne skal sætte fokus på elevernes kompetencer inden for internationalisering og øget international konkurrence. I rapporten anbefales det, at de faglige udvalg begynder at lade sig inspirere af de fag, der har fokus på den internationale dimension, og at denne integreres som en del af grundundervisningen.

Læs rapporten her.

Læs alle CAP- rapporterne her.