Ny rapport om energikompetencer i byggesektorens erhvervsuddannelser

Byggeriets Uddannelser, El- og VVS-branchens Uddannelsessekretariat og Statens Byggeforskningsinstitut /Aalborg Universitet har netop færdiggjort en analyserapport om udvikling af nye og reviderede energikompetencer i samarbejde mellem bygge- og installationsfagene.

Det er fra politisk side vedtaget, at der skal ske en kraftig reduktion i udledningen af CO₂ fra den danske bygningsmasse. Energirigtigt byggeri og energirenovering vil således fremover være et aktiv for byggebranchens virksomheder, og de får brug for medarbejdere med de rigtige kompetencer til at forstå og gennemføre byggeopgaver inden for disse områder.

Rapporten anbefaler i forlængelse heraf at samarbejdet i byggesektoren og byggeriets vidensinstitutioner udbygges for at styrke uddannelsernes indhold med sigte på energirenovering af den danske bygningsmasse.

Igennem analyser af eksisterende publikationer, syv interviews med vækstvirksomheder, interview og workshop med de faglige udvalg for hhv. træfagenes byggeuddannelse, murer-, stenhugger- og stukkaturfaget, VVS-energiuddannelsen og elektrikeruddannelsen kortlægger rapporten nye kompetenceprofiler inden for uddannelserne. De nuværende fagtekniske kompetencer anses for tilstrækkelige for at håndværkere kan deltage i byggeprocesser inden for energirenoveringer, men analysen peger på, at der er behov for at styrke videnskompetencer og tværfagligt samarbejde og forståelse:

  • Der er behov for at styrke videnskompetencer på uddannelserne - f. eks. viden om hvordan de enkelte komponenter i et byggeri spiller sammen med andre komponenter, systemløsninger og substitutioner.
  • Fælles ansvar for byggeprocessen og samarbejde mellem faggrupperne er en af de helt store udfordringer og forudsætninger for, at energirigtigt byggeri kan blive en succes. Der er behov for, at alle er klar over, hvilke krav byggeriet står overfor på energiområdet og ikke mindst har en viden om, at der er faktiske løsninger og metoder til at indfri disse krav.

Rapporten påpeger, at fagligt samarbejde og fælles ansvar fordrer, at der også er en styring og samarbejde mellem bygherre, leverandør, rådgiver og de udførende.

De konkrete anbefalinger til implementering af energikompetencer i EUD lyder i forlængelse heraf, at der skal være øget fokus på at udvikle tværfagligt undervisningsmateriale og tværfaglige undervisningsforløb, der skal understøtte det samarbejde og forståelse for andre fags arbejde, der bliver efterspurgt. Dette kan være i form af udviklingen af tværgående fag inden for energirigtigt byggeri, erfaringsudveksling og udvikling af fælles lærebogsmateriale og en undervisning, der i fremtiden bliver båret af pædagogiske modeller for problembaseret læring og innovation. Rapporten peger på, at også underviserne bør have en bred byggefaglig forståelse, herunder energiforståelse.

Rapporten åbner for en videre diskussion af, hvordan de faglige udvalg kan bidrage med at uddannelsesdække de andre kompetenceønsker, som analysen har bragt i spil, herunder højere informationsniveau, nye samarbejdskulturer, fælles ansvar og mere omhyggelighed.

Fra rapporten kommer der en opfordring til en diskussion om hvordan både skoledelen og virksomhedspraktikken kan sætte disse kompetencer i spil for herved at ruste håndværkerne til fremtidens energikrav.

Læs rapporten