Gode erfaringer med digitalisering af kloakmestereksamen

Efter en lidt hård start begynder digitaliseringen af kloakmestereksamen at åbne for nye muligheder. Den øgede digitalisering stiller højere krav til de almene it-kundskaber, men til gengæld giver digitaliseringen mulighed for at tilrettelægge og forbedre undervisningen og læremidlerne på længere sigt.

Opgavestillerne kan nu i højere grad tilpasse opgaver og spørgsmål i forhold til pensum, det bliver mere gennemskueligt, hvilke spørgsmål, der har været på niveau med elevernes evner, og den enkelte skole kan få mere præcis feedback på undervisningen.

Nogle gode eksempler på at den digitaliserede prøve er blevet en succes, kan blandt andet mærkes på Learnmark Horsens, der netop har kørt 50 elever igennem uden klager, og på Københavns Tekniske Skole er der for første gang ingen, der har dumpet den ellers komplicerede eksamen.

Hvor karaktergennemsnittet i 2012 lå på 3,8, er det i år steget til 5,2. Dette kan være en følge af den nye beregning af pointsystemet, men vidner samtidig om, at det ikke er urimeligt at stille krav til it-færdighederne ved kloakmestereksamen.