Den gode læreplads
Det danske erhvervsuddannelsessystem er baseret på, at der foregår en oplæring gennem den daglige praksis i virksomheden, og at lærlingens uddannelse naturligt er knyttet til arbejdsopgaverne i virksomheden.
Som lærested er virksomheden med til at uddanne en lærling til faglært på den uddannelse, virksomheden er godkendt til.
Et succesfuldt uddannelsesforløb planlægges i et godt samarbejde mellem lærestedet, erhvervsskolen og lærlingen. Alle tre parter i samarbejdet har forskelligt ansvar for, at lærlingen kommer godt i mål som faglært.
Film til mester eller uddannelsesansvarlige
Virksomheden som læreplads
Kom godt i gang med uddannelsesforløbet
En indgået uddannelsesaftale er en ligeværdig juridisk aftale mellem lærestedet og lærlingen.
De første tre måneder af læretiden er en prøveperiode, hvor både lærling og virksomhed frit kan ophæve aftalen.
Prøvetiden regnes fra lærlingens første fremmødedag, som det fremgår i kontrakten. Derefter kan uddannelsesaftalen kun ophæves, hvis enten lærlingen eller lærestedet misligholder aftalen.
Eksempler på misligholdelse kan for virksomheden være mangelfuld oplæring i praktikperioderne og for lærlingens vedkommende være udokumenteret fravær.
Det er derfor vigtigt at bruge prøvetiden aktivt og evaluere perioden sammen med lærlingen inden prøvetiden udløber.
Lærestedet bør inden praktikperiodens opstart, have:
- planlagt/tilrettelagt hele eller dele af det praktiske forløb lærlingen skal arbejde med.
- udpeget den uddannelsesansvarlige og den eller de svende, der skal være lærlingens daglige oplærer.
- introduceret lærlingen til virksomheden og arbejdsopgaverne.
Et godt læringsmiljø beror bl.a. på anerkendelse, gensidig respekt og ordentlig behandling samt et godt socialt fællesskab, hvor lærlingen føler sig inkluderet. Er det til stede vil lærlingen trives og tage sin del af ansvaret for sin uddannelse.
Uddannelsesansvaret
Virksomheden har påtaget sig ansvaret for at oplære lærlingen i de faglige discipliner/oplæringsmål, der er beskrevet for uddannelsen.
Oplæringsmålene fremgår af en logbog, der er et centralt værktøj i lærlingens uddannelsesforløb.
Erhvervsuddannelsen er tilrettelagt, så eleven veksler mellem oplæring i virksomheden og teori på skolen. Det er lærestedets ansvar at tilrettelægge elevens oplæringsforløb, så eleven arbejder med uddannelsens oplæringsmål med en stigende sværhedsgrad.
Skolen har ansvar for at tilrettelægge skoleforløbene, så der er et naturligt samspil med de opnåede og kommende oplæringsmål i virksomheden. Kvaliteten af uddannelsesforløbet er således afhængig af et tæt samarbejde mellem lærested og skolen, hvor lærlingens ansvar er at være en aktiv og interesseret deltager i det daglige arbejde.
Oplæringsansvaret i virksomheden
Virksomheden har to gennemgående roller i lærlingens praktikforløb:
- Den uddannelsesansvarlige
Den uddannelsesansvarliges rolle og ansvar er at sikre, at de formelle rammer omkring uddannelsesaftalen og oplæringsforløbet overholdes. Det betyder bl.a., at der skal udarbejdes en uddannelsesplan, hvor uddannelsens oplæringsmål og tilrettelæggelsen af lærlingens arbejdsopgaver sammentænkes, samt at der udarbejdes en praksis for udfyldelse af logbogen og samarbejdet med skolen. - Den daglige oplærer
Den daglige oplærers rolle og ansvar er, at tilrettelægge lærlingens daglige arbejde samt oplære lærlingen i de faglige discipliner, så praktikmålene opnås. Derudover skal den daglige oplærer medvirke til, at lærlingen bliver en del af det faglige og sociale arbejdsfællesskab.
I nogle tilfælde vil det være den samme person, som varetager begge roller.
Der udbydes to kurser, hver af én dags varighed, som giver virksomheden mulighed for at kvalificere de medarbejdere, der er en del af lærlingens oplæringsforløb og dermed understøtte et godt forløb:
- EUD praktikvejledning – for den uddannelsesansvarlige
- EUD praktikvejledning – for den daglige oplærer
Det faglige udvalg anbefaler, at virksomheden gør brug af kurserne.
Logbogen
Logbogen bruges aktivt til planlægning og evaluering af lærlingens forløb i virksomheden. Virksomheden er, jf. uddannelsens lovgrundlag, forpligtet til at udarbejde oplæringserklæringer for de enkelte oplæringsperioder over lærlingens opnåede oplæringsmål. Det faglige udvalg for uddannelsen har samlet oplæringserklæringerne i en logbog, der udfyldes sammen med lærlingen forud for hvert skoleophold.
Logbogen er således et dialogværktøj, der giver lærested og lærling mulighed for at få et fælles overblik over, hvilke faglige discipliner/ oplæringsmål lærlingen har opnået og samtidig sætte fokus på lærlingens generelle trivsel og adfærd i virksomheden.
Læs mere om Logbogen her.
Guide til det gode lærested
- Tag godt imod lærlingen
Hold en opstartssamtale, hvor alle forventninger afstemmes. Præsentér lærlingen for sin daglige oplærer (svenden) – den som lærlingen kan spørge til råds og som sikrer, at lærlingen trives i virksomheden. - Vigtig viden
Vær tydelig omkring, hvad man må og hvad man ikke må, når lærlingen starter. Det gælder alt fra mobiltelefoner, sygdom, pauser, sikkerhedsregler osv. - Giv plads til det sociale
Det er vigtigt at skabe mulighed for, at lærlingen bliver en del af arbejdsfællesskabet. Det kan f.eks. være sociale arrangementer efter arbejdstid, som bowling, fællesspisning eller en fyraftenssodavand fredag eftermiddag. - Lærlingens faglige udvikling
Det er vigtigt, at lærlingen får lov til at prøve forskellige ting, får ansvar og tillærer sig fagets arbejdsrutiner. Vær opmærksom på, at vi lærer på forskellige måder og brug lærlingens logbog for at sikre, at alle faglige discipliner bliver gennemgået. - Vis interesse
Glem ikke lærlingen, når han/hun er på skole: Tag f.eks. på skolebesøg og få en snak med lærerne og se hvad jeres lærling laver i skolen. Eller invitér lærlingen til de sociale arrangementer, der er i virksomheden. Det vigtigste er, at I viser interesse, så lærlingen føler sig værdsat som kollega.
Guide til det gode oplæringsforløb
- Lærestedet udpeger en person til rollen som uddannelsesansvarlig og en eller flere svende til rollen om lærlingens daglige oplærer og faste kontaktperson.
- Logbogen bruges til planlægning og evaluering af elevens oplæringsforløb i virksomheden, så det sikres, at lærlingen opnår de beskrevne oplæringsmål for uddannelsen.
- Logbogen er fra oplæringsforløbets første dag tilgængelig for både lærling og den uddannelsesansvarlige.
- Den uddannelsesansvarlige sørger for, at der er en fast procedure for hvornår og hvordan logbogen udfyldes sammen med lærlingen og den daglige oplærer.
- Den uddannelsesansvarlige sikrer, at der er en løbende dialog med lærlingen om trivsel og adfærd.
- Lærestedet og skolen har en god dialog og et godt samarbejde om lærlingens samlede uddannelsesforløb og lærlingens udvikling.