Stor undersøgelse om rekruttering til struktørfaget

Stor undersøgelse om rekruttering til struktørfaget

Initiativer og barrierer er kortlagt – her er anbefalingerne, der skal sparke dørene ind hos de unge.

Det Faglige Udvalg for Struktøruddannelserne har i samarbejde med Rambøll gennemført en omfattende undersøgelse af hvordan rekrutteringen til struktøruddannelserne bliver en succes.

Rambøll har interviewet en væld af informanter indenfor det voksende fag, der dog stadig synes ukendt for mange unge.

Undersøgelsen kortlægger igangværende rekrutteringsinitiativer og barrierer og peger på konkrete anbefalinger, der kan tages i brug – ikke kun af struktørbranchen, men af fag i hele bygge- og anlægsbranchen, der vil rekruttere bedre og bredere, og fastholde eleverne i uddannelsesforløbet.

En yderst vigtig undersøgelse, hvis man spørger Jens Kirkegaard, medlem af Det Faglige Udvalg og én af initiativtagerne bag undersøgelsen. For selvom der er en stigning af elever til struktørfagene, er branchens største problem, at efterspørgslen på faglærte anlægs- og bygningsstruktører er enorm og eleverne stadig relativ få.

Find hele undersøgelsen fra Rambøll her 

Et fag de færreste kender til

Struktørfaget er desværre ukendt for langt de fleste, hvilket Rambøll også ser som en stor barriere.

Som eksempel blev hele 1622 elever udlært som tømrer i 2020. Sammenligner man med struktørfaget lå antallet af udlærte samme år på 199.

”Alle ved hvad en tømrer og murer er, og på den måde får de fag en masse forærende, når det kommer til synlighed. Her skal struktøruddannelserne virkelig arbejde med, hvordan man aktivt og strategisk når ud til de relevante unge, der vil arbejde med både deres hænder og hoved. Så 1000 kroners spørgsmålet er, hvordan struktørfaget gøres interessant for de unge”, udtaler Jens Kirkegaard.

Find flere uddannelsesstatistikker her

Syv anbefalinger, der skal sparke dørene ind

1000 kroners spørgsmålet skal de adskillige anbefalinger hjælpe med at svare på.

Anbefalingerne er hovedsagelig henvendt til erhvervsskolerne og AMU-centrene, men er umulige at implementere uden et tæt samarbejde med landets entreprenørvirksomheder.

Med hjælp fra uddannelsesledere, faglærer, struktørelever, virksomhedsrepræsentanter og UU-vejledere, der gennem interviews og spørgeskemaer har delt deres viden og erfaringer på området, er Rambøll kommet frem til syv anbefalinger, der skal sætte ild til struktøruddannelserne og sparke dørene ind hos de kommende elever og deres forældre.

Helt præcis lyder anbefalingerne således:

#1 Prioritér en klar organisering og ledelse af rekrutteringsarbejdet

#2 Arbejd aktivt på at danne gode relationer til virksomheder og relevante lokale og regionale aktører

#3 Brug faglærerne aktivt i rekruttering og fastholdelse

#4 Skab kendskab til faget via differencerede afprøvningsmuligheder

#5 Brug rollemodeller til at skabe genkendelighed og spejlingseffekt

#6 Gør rekrutteringsarbejdet personligt og visuelt

#7 Skab identitet og elevsammenhold på struktøruddannelserne – og vis det frem!


Og selvom alle anbefalingerne er vigtige i processen for at tiltrække og fastholde flere elever, fremhæver Jens Kirkegaard, der selv har arbejdet med området de sidste 2 år, særligt tre anbefalinger, hvor han mener, at der virkelig er noget at vinde.

 

 

”Skolerne skal arbejde strategisk med GF1 elever. Her skal eleverne møde en faglærer, der har struktørbaggrund og faget skal præsenteres godt og grundigt. De forskellige jobmuligheder, der er i struktørfaget bør tales op og skolerne skal gerne indtænke en relation til de lokale entreprenørvirksomheder. Det handler jo om at skubbe varen frem på hylden og få vakt interessen. Og det kræver noget mere arbejde, når struktørfaget ikke er almindeligt kendt.”

Et kæmpe aktiv for virksomhederne

Samtidig retter han også blikket mod virksomhederne, fordi som han siger, er der mange af barrierer, som virksomhederne ikke er opmærksomme på.

”Virksomhederne udfører mange gode tiltag i forhold til rekruttering, men det er ikke nødvendigvis strategisk. Men det kan de få hjælp til i undersøgelsen.”

Her henviser Jens Kirkegaard særligt til brugen af rollemodeller.

”Hvis virksomhederne bliver bevidste om at kigge blandt deres medarbejdere, for at se hvem der kunne være en god rollemodel, som de unge kan spejle sig i og tænke ’sådan vil jeg også være’, så kan det være et kæmpe aktiv for virksomhederne. Det gælder når de får elever i praktik, eller hvis virksomheden tager ud på erhvervsskolen og folkeskolen og fortæller om faget. Derudover bør virksomhederne tænke over, hvordan de præsenterer faget bedst muligt, når de åbner dørene for de unge. Udse en ung inspirerende svend i virksomheden, der for nylig er blevet færdiguddannet, som kan tage imod elever og nye lærlinge.”

Brugen af rollemodeller skal øges

Anbefalingerne viser også, at brugen af rollemodeller rummer et stort og for mange skolers vedkommende et uudnyttet potentiale. Og netop forskellige rollemodeller kan være med til at vise diversiteten og bredden i faget, og endda tiltrække elever, der ikke ville have valgt struktørfaget på forhånd.

For eksempel fortæller en elev i undersøgelsen, at

”Det er nok egentlig vores lærers skyld, at jeg blev struktør. Jeg gik på grundforløbet, og så kom hun og sagde: ’Du skal være struktør, du ved det bare ikke endnu’. Når [faglæren] er så lille en spirrevip, så tror jeg, man har større tilbøjelighed til at tænke, at hvis hun kan, kan jeg også. Hun er også god til at sælge faget, fordi hun går så meget op i det. Hun er den eneste kvindelige grundforløbslærer på skolen udover dem, der står i køkkenet, så det gør da helt klart også, at det er lidt federe som pige at vælge det.”

Læs om Boss Ladies, der inspirerer piger og kvinder til at vælge byggebranchen 

Langsigtede greb skal få de unge interesseret i struktørfaget

Der er nok at tage fat på for landets erhvervsskoler og virksomheder, og heldigvis er branchen inde i en positiv udvikling, hvor flere vælger struktørfagene til.

Jens Kirkegaard henviser også til, at nogle skoler virkelig formår at tiltrække elever, men det er ikke nok. 

”Branchen skal indefra tage de mange gode anbefalinger til sig, for der er kæmpe efterspørgsel på faglærte indenfor struktørfagene. Derfor er langsigtede greb med inspirerende rollemodeller, og tæt samarbejde mellem skoler og virksomheder nødvendigt for at få de unge til at drømme om struktørfaget som levevej. ”


Vil du vide mere?

Læs om rekrutteringskampagnen Gør Noget Nu og Erhvervsskolernes elevorganisations rollemodel-korps 

Læs også "Rambøll: 3 måder at åbne elevers øjne for forskellige erhvervsuddannelser"