Fynsk tømrervirksomhed sender vigtigt budskab til bygherrer og de unge

Fynsk tømrervirksomhed sender vigtigt budskab til bygherrer og de unge

”Jeg er stolt af, at vi har Gør Noget-bannere hængende på vores byggepladser, for de kommer med et budskab, der er sindssygt vigtigt at få bredt ud.”

Sådan lyder det begejstret fra Christian Søndergaard, formand i GK Kaysen, en tømrervirksomhed lige udenfor Svendborg. Og man er ikke i tvivl. Christian brænder for virksomhedens lærlingeindsats og branchens uddannelser.

Går en ekstra mil for at uddanne lærlinge

”Gør noget, der er brug for – tag en uddannelse indenfor byggeriet” står der med store bogstaver på det blå banner. Det er et budskab, der for GK Kaysen ikke kun rettes mod unge, men i lige så høj grad skal vise bygherre og kommende kunder, at virksomheden går en ekstra mil for at uddanne lærlinge.

”For os er det helt naturligt, at det lige netop er dét, der skal stå på banneret. Lærlinge er jo første led i fødekæden til vores branche, og vi kan gennem oplæringen sikre, at vi leverer de dygtigste håndværkere.”

Bestil dit gratis og personlige banner her

Der skal være krav om lærlinge fra bygherrer

Selv fortæller Christian Søndergaard, at "Banneret viser vores kunder, at vi virkelig sætter denne her agenda højt. Og de er glade for, at Kaysen tager det med lærlinge seriøst.”

Efter hans mening er der alt for lidt fokus på krav om antal lærlinge fra bygherrers side.

”Prisen er ofte et afgørende parameter i udbudsrunder, men det at bruge danske lærlinge, bør i endnu højere grad være et parameter, når man afleverer en licitation og bygherre bør have større fokus på at det overholdes.”

Han peger på, at bedre dokumentation og løbende opfølgning er vejen frem. 

(Kampagnebillede, Gør noget, der gør noget)

En lærlingeindsats, der er sat godt i system

Kaysen har knap 20 procent lærlinge i tømrervirksomheden - væsentlig flere end målsætningen på 10 procent.

Det er en indsats, de har fået sat godt i system med lærlingeplaner og grundig udvælgelse af ansøgere.

Samtidig har Christian været på flere kurser om det at have og udvikle lærlinge, netop for at sikre inddragelse og styrke samarbejdet.

GK Kaysen er blot én ud af mange håndværksvirksomheder, der har bestilt et byggepladsbanner, som er ét virkemiddel i rekrutteringskampagnen, Gør noget, der gør noget. Kampagnen skal med moderne tvist inspirere langt flere unge til at søge bygge- og anlægsfagene. 

Se eksempler på virksomheder, der promoverer Gør noget, der gør noget

Hvem kan bestille gratis bannere?

Både erhvervsskoler, 3F-afdelinger og virksomheder, der er medlem af DI – Dansk Byggeri og dækket af byggeoverenskomsterne kan gratis bestille bannere. På banneret kan man udvælge det fag, man vil reklamere for samt tilføje eget logo og tekst. 

Bestil dit gratis og personlige banner her

Læs mere om kampagnen, Gør noget, der gør noget