Lokale uddannelsesudvalg og erhvervsskole i tæt samarbejde i Vejle

Lokale uddannelsesudvalg og erhvervsskole i tæt samarbejde i Vejle

Tekst: Christian Riis Kistrup. Foto: Syddansk Erhvervsskole

Nytænkning og øget samarbejde mellem det lokale uddannelsesudvalg og erhvervsskolen har højnet kvaliteten på tømreruddannelsen i Vejle.

Noget nyt skulle gøres for tømrereleverne i Vejle. Flere elever skulle have mulighed for at indgå uddannelsesaftale med en virksomhed. Det mente en nytiltrådt uddannelsesleder for Træfagenes Byggeuddannelse på Syddansk Erhvervsskole Vejle i 2011.

Forandringsproces blev iværksat
Skolen kontaktede det lokale uddannelsesudvalg, idet den så muligheder i et fornyet og stærkt samarbejde med et udvalg, som også ønskede at fremme praktikpladser og uddannelsesaftaler.

Uddannelseslederen fra skolen så gerne, at man bevægede sig væk fra fastgroede traditioner og kulturer for i fællesskab at tage en mere konstruktiv tilgang til uddannelsesforløbet.

Uddannelsesudvalget, der også havde fået nye kræfter, var enig i, at der sammen med skolen burde og kunne gøre en indsats for, at tømrereleverne kunne få en problemfri vej til en praktikplads.

Musketerånd, mestermøder og en aktiv skole
Ud fra et stærkt, fælles ønske om øget samarbejde og dialog har skole og uddannelsesudvalg indgået en formaliseret, skriftlig aftale om et tæt og varigt samarbejde. Denne musketerånd er særligt kendetegnende for træfagenes byggeuddannelse, og den viser en proces og en ny kultur, som har bidt sig fast.

Nytænkningen består blandt andet i, at udvalg og skole arbejder for at begrænse virksomhedsforlagt undervisning og delaftaler til fordel for ordinære og korte aftaler.

Desuden ønsker man at bringe elever, mestre og skole tættere sammen og gennem dialog skabe og bevare et godt forhold indbyrdes. Et vigtigt redskab har været indførelse af mestermøder, hvor arbejdsgiver, elev og lærer mødes og vender muligheder for ansættelse og uddannelse.

Mestermøderne, som skolen typisk inviterer til, afholdes jævnligt, og de har udviklet sig til en succes. De er ganske velbesøgte; foruden elever og lærere deltager 15-20 mestre.

Desuden er logbogen et aktivt værktøj, der giver eleven, virksomheden og det lokale uddannelsesudvalg overblik over elevens uddannelsesforløb.

Øget samarbejde giver ekstra indsats
Samarbejdet indebærer også, at udvalget og skolen laver AUB-projekter sammen. Her er erhvervsskolens praktikpladsopsøgende konsulent den udfarende kraft, som står for den ekstra indsats i forhold til elever og virksomheder.

Det gode samarbejde mellem skolen og uddannelsesudvalget har tydeligvis været med til at skabe bedre muligheder for, at eleverne får en uddannelsesaftale. Alene i 2017 er der i Vejle-området indgået 93 aftaler for tømrerelever.

I øvrigt arbejder det lokale uddannelsesudvalg i Vejle på tværs af fag, idet træfagenes uddannelsesleder også er leder for murerfaget og malerfaget. Dermed skabes der en rød tråd i arbejdet, så der også kan gøres en indsats for murerne og malerne.

Et succesfuldt projekt
Kort fortalt har de seneste års fælles fodslag fra erhvervsskolen og det lokale uddannelsesudvalg sat skub i en gavnlig forandringsproces med følgende resultater:

  • Det lokale uddannelsesudvalg er bedre i stand til at påvirke mestre til at ansætte elever
  • Der er kommet mere åbenhed og vilje til samarbejde fra erhvervsskolen
  • Mestermøder har skabt god dialog
  • Arbejdsgiverne har fået bedre adgang til skolen
  • Der er skabt et uddannelsesløft inden for tømrerfaget og andre fag
  • Der er en gensidig respekt mellem lærer/skole og det lokale uddannelsesudvalg
  • Alle parter er indstillet på at få så mange elever som muligt gennem uddannelsen

Søgning af AUB-midler
Arbejdet med AUB-midler følges af Byggeriets Uddannelser. Her kan alle lokale uddannelsesudvalg få hjælp til at formulere og gennemføre AUB-projekter.


Læs mere
To tømrermestre turnerede Aarhus-virksomheder i søgen efter praktikpladser 
AUB - Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
Om lokale uddannelsesudvalg