Ekspertgruppe: VEU-systemet skal ændres markant

Ekspertgruppe: VEU-systemet skal ændres markant

Tekst: Byggeriets Uddannelser. Foto: Jimmy Rehak

Det kræver nytænkning at ændre det offentlige efteruddannelsessystem, så det bliver mere fleksibelt og overskueligt. Det mener en ekspertgruppe for voksen-, efter- og videreuddannelse. 

Ekspertgruppen, der har arbejdet siden september 2016, har i alt 13 anbefalinger til regeringen. De kan i deres fulde længde læses i denne pressemeddelelse og rapport: VEU-ekspertgruppe vil bygge efteruddannelsessystem om

Stort behov for et nyt uddannelsessystem
Der er i den grad brug for et bedre efteruddannelsessystem. Et stort antal medarbejdere ser ikke efteruddannelse som vigtig, og uddannelsestilbuddene matcher tilsyneladende ikke det, virksomhederne efterspørger. Desuden er arbejdsmarkedet i konstant udvikling, og dermed ændrer behov for nye kompetencer sig hurtigt.

Dansk Byggeri: Mere fokus på opkvalificering af ufaglærte
Underdirektør i Dansk Byggeri Louise Pihl siger om behovet for et nyt uddannelsessystem:

"Vi kan se, at de ufaglærte bruger AMU-kurserne til at få grundlæggende arbejdsmarkedskompetencer. På den måde kan de komme ind på arbejdsmarkedet i bygge- og anlægsbranchen, som ellers ville være lukket for dem.”

Louise Pihl mener, det er vigtigt, at de ufaglærte og deres mulighed for dygtiggørelse kommer til at indgå i de kommende trepartsforhandlinger:

”Det er rigtig vigtigt, at de ufaglærte ikke bliver glemt i trepartsforhandlingerne. De, der har fået mindst uddannelse, har brug for en kort og konkret uddannelsesmulighed, og det får de i dag med AMU. Vi skal have endnu mere fokus på, hvordan vi får opkvalificeret de ufaglærte, så de kan komme ind på arbejdsmarkedet."

Anbefalingerne skal indgå i de trepartsforhandlinger om styrkelse af hele voksen-, efter- og videreuddannelsessystemet, der går i gang i efteråret.

Se et udpluk af anbefalingerne her:

Øget brug af realkompetencevurderinger
Ekspertgruppen anbefaler, at der systematisk tages højde for de kompetencer, eleven har opnået på arbejdsmarkedet, når han eller hun vælger at efteruddanne sig i det offentlige system. Dette dokumenteres gennem en realkompetencevurdering eller særlige prøver.

Øget fleksibilitet i digital afvikling og tilrettelæggelse
Der er brug for en national strategisk indsats for digitalisering af lærings‐, afviklings‐ og prøveformer på hele voksen‐, efter‐ og videreuddannelsesområdet. Vi skal i langt højere grad bruge digitale læringsmetoder, også digitale læringsplatforme.

Reglerne skal lempes, så kursister kan få godtgørelse svarende til det reelle tidsforbrug, også hvis kurset er 100 pct. digitalt baseret og helt uden fysisk tilstedeværelse.

Test, prøver og dokumentation af læringsudbytte i voksen-, efter- og videreuddannelsessystemet
Alle skal som udgangspunkt gennemføre en prøve eller test, når man afslutter en offentligt støttet kursus‐ eller uddannelsesaktivitet.

Alle beviser fra erhvervsuddannelser, AMU, videregående uddannelser, forberedende og almen voksenundervisning, samt ideelt set også private udbydere skal registreres i en national bevisdatabase.

Enklere udbetaling af godtgørelse
Administrationen af godtgørelsessystemet skal forenkles, så langt flere modtager den godtgørelse, som de er berettiget til. Forenklingen skal gøre til, at man automatisk søger om godtgørelse, når den enkelte tilmeldes uddannelsen eller kurset. Hvis det er muligt, skal den enkelte kunne ansøge om og få udbetalt SVU (Statens VoksenUddannelsesstøtte) på samme måde.

Nye roller til parterne
Ekspertgruppens samlede anbefalinger peger på et ændret VEU-system, og konsekvensen er, at arbejdsmarkedets parter får et ændret styringsansvar, især på AMU-området, hvor ekspertgruppen anbefaler, at antallet af kurser daler fra 3200 til ca. 800. Parterne skal også arbejde med de test og prøver, der anbefales, fx i forhold til merit og fagligt niveau.

 

Læs også
AMU-kurser øger fagligheden på byggepladserne