Skolepraktikelever klarer sig fagligt godt

Skolepraktikelever klarer sig fagligt lige så godt som elever, der har været i praktik i en virksomhed, viser nyt studie fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
EVA's analyse "Resultater af skolepraktik" bygger på data fra færdiguddannede erhvervsuddannelseselever inden for uddannelserne til tømrer, elektriker, kok, murer, bygningsmaler, tandklinikassistent, mekaniker samt administrationsuddannelsen over perioden 2006 - 2009.

Rapporten belyser blandt andet skolepraktikelevers faglige niveau og skolepraktikelevers tilknytning til arbejdsmarkedet i forhold til elever, der har været i ordinær virksomhedspraktik.

Rapporten viser overordnet, at skolepraktikken fagligt set er lige så givende for en elev som en praktikplads i en virksomhed. For nogle uddannelser er der en lille forskel på beskæftigelsesmulighederne efterfølgende, hvilket dog primært gør sig gældende, hvis eleven har tilbragt mere end 30 % af sin uddannelsestid i skolepraktikken.

En af årsagerne hertil kan være, at virksomhederne vurderer, at skolepraktikeleven ikke har oparbejdet samme sociale færdigheder på eksempelvis byggepladsen som en elev, der har haft et ordinært praktikforløb.
Der har samtidig været en tendens til, at virksomhederne stiller sig skeptisk overfor fagligheden hos skolepraktikelever, hvilket EVA's rapport nu viser ikke har sin berettigelse.

For murene og tømrerne er der dog ingen forskel på beskæftigelsen efter endt uddannelse, uanset om eleven har været i skolepraktik eller virksomhedspraktik.
På tømreruddannelsen viser det sig til gengæld, at der er meget store forskelle på fagligheden skolerne imellem. Her svinger karaktergennemsnittet fra 7,2 på en skole til 5,8 på en anden skole, altså en svingning på 1,3 karakterpoint. Dog skal det her bemærkes, at det på grund af det begrænsede antal skolepraktikelever pr. institution kun har været muligt at gennemføre en analyse af kvalitetsforskellene på tømreruddannelsen.

Skolepraktikken kæmper således fortsat med kvalitets-, omdømme- og rekrutteringsudfordringer, og de tre udfordringer hænger uløseligt sammen.

Hvor det for nogle skoler har været en for stor udfordring at kvalitetssikre skolepraktikken, peger EVA på Erhvervsuddannelsesrådets anbefalinger omkring praktikcentre, som en mulig løsning på kvalitetsudfordringen. Hvis skolepraktikken bliver kvalitetsstemplet, vil omdømmet følgelig blive bedre, hvilket forhåbentlig medfører, at både elever og virksomheder får øjnene op for de muligheder, skolepraktikken kan rumme.

Specialkonsulent Bo Söderberg siger i et video-interview, at han håber, at rapporten vil nuancere synet på skolepraktikken, og flere unge vil takke ja til ordningen, så vi kan se flere unge, der gennemfører en ungdomsuddannelse.


Læs rapporten her: Resultater af skolepraktik


Se video-interview med Bo Söderberg her: Resultaterne af rapporten kort fortalt