Faglige udvalgs indsatsområder for 2024 puljen
Det Faglige Udvalg for Træfagenes Byggeuddannelsens indsatsområder for 2024 puljen
Øget søgning med fokus på
- Kvinder og samarbejde med Boss Ladies
- Større diversitet i søgning til træfagenes byggeuddannelse
- Indsatser der ny-tænker brobygningsindsatser med grundskolerne fra 7. klasse
- Indsatser der fremmer søgning til EUX
Øget kvalitet med fokus på
- Øget gennemførelse og reduktion af frafald
Flere lærepladser med fokus på
- Opnåelse af 60-80 procent målsætningen
- Skoleoplæring: Kvalitet og flere elever i uddannelsesaftale med virksomheder
Herudover vurderes projekterne også på:
- Sammenhæng med det faglige udvalgs egne projekter, så som Boss Ladies, Gør Noget Nu kampagnen og Mangfoldige Erhvervsskoler
- Kvaliteten af ansøgningens beskrivelser af formål, aktiviteter og effekter
- Hvorvidt der er tale om aktiviteter, der bør lægge i skolens almindelige drift. Udvalget yder ikke tilskud til almindelig drift, der finansieres af taksameter.
- At projekterne er nytænkende og har en ny tilgang til kendte problematikker samt en plan for implementering i drift
- At det lokale uddannelsesudvalg er involveret i projektet fra starten
Det Faglige Fællesudvalg for Murer-, Stenhugger- og Stukkaturfagets indsatsområder for 2024-puljen
Øget søgning med fokus på
- Kvinder
- Indsatser der ny-tænker brobygningsindsatser eller andre indsatser rettet mod grundskolerne fra 7. klasse
- Større overgang fra GF1 til udvalgets uddannelser
Øget kvalitet med fokus på
- Øget gennemførelse og reduktion af frafald
- Elev coaching, arbejdsmarkedsparathed, lærepladssøgning
Flere lærepladser med fokus på
- 80% målsætningen på skoler og uddannelser hvor der er usikkerhed om opnåelse af 80% målsætningen
De små fag
- Projekter, der retter sig mod de små fag – stenhugger og stukkatør
Herudover vurderes projekterne også på:
- Sammenhæng med det faglige udvalgs egne projekter, så som Gør Noget Nu kampagnen, EUD-praktikvejlederkurser mv.
- Kvaliteten af ansøgningens beskrivelser af formål, aktiviteter og effekter
- Hvorvidt der er tale om aktiviteter, der bør lægge i skolens almindelige drift. Udvalget yder ikke tilskud til almindelig drift, der finansieres af taksameter.
- At projekterne er nytænkende, og har en ny tilgang til kendte problematikker samt en plan for implementering i drift efterfølgende
- At de lokale uddannelsesudvalg er inddraget i projekterne fra starten
Det Faglige Fællesudvalg for Struktør-, Brolægger- og Tagdækkerfagets indsatsområder for 2024-puljen
Øget søgning med fokus på
- Kvinder og samarbejde med Boss Ladies
- Indsatser der ny-tænker brobygningsindsatser eller andre indsatser rettet mod grundskolerne fra 7. klasse
- Større overgang fra GF1 til STBs uddannelser
Øget kvalitet med fokus på
- Øget gennemførelse og reduktion af frafald
- Kompetenceudvikling af faglærere
Flere lærepladser med fokus på
- Fortsat understøttelse af det igangværende initiativ ift. samarbejde mellem skole og virksomhed på tagdækkeruddannelsen
Herudover vurderes projekterne også på:
- Sammenhæng med det fælles projekter, så som Boss Ladies, Gør Noget Nu kampagnen, EUD-praktikvejlederkurser mv.
- Kvaliteten af ansøgningens beskrivelser af formål, aktiviteter og effekter
- Hvorvidt der er tale om aktiviteter, der bør lægge i skolens almindelige drift. Udvalget yder ikke tilskud til almindelig drift, der finansieres af taksameter.
- At projekterne er nytænkende, og har en ny tilgang til kendte problematikker samt en plan for implementering i drift efterfølgende
- At de lokale uddannelsesudvalg er inddraget i projekterne fra starten