Faglige udvalgs indsatsområder for 2024 puljen

Det Faglige Udvalg for Træfagenes Byggeuddannelsens indsatsområder for 2024 puljen

Øget søgning med fokus på

  • Kvinder og samarbejde med Boss Ladies
  • Større diversitet i søgning til træfagenes byggeuddannelse
  • Indsatser der ny-tænker brobygningsindsatser med grundskolerne fra 7. klasse
  • Indsatser der fremmer søgning til EUX

Øget kvalitet med fokus på

  • Øget gennemførelse og reduktion af frafald

Flere lærepladser med fokus på

  • Opnåelse af 60-80 procent målsætningen
  • Skoleoplæring: Kvalitet og flere elever i uddannelsesaftale med virksomheder

Herudover vurderes projekterne også på:

  • Sammenhæng med det faglige udvalgs egne projekter, så som Boss Ladies, Gør Noget Nu kampagnen og Mangfoldige Erhvervsskoler
  • Kvaliteten af ansøgningens beskrivelser af formål, aktiviteter og effekter
  • Hvorvidt der er tale om aktiviteter, der bør lægge i skolens almindelige drift. Udvalget yder ikke tilskud til almindelig drift, der finansieres af taksameter.
  • At projekterne er nytænkende og har en ny tilgang til kendte problematikker samt en plan for implementering i drift
  • At det lokale uddannelsesudvalg er involveret i projektet fra starten

 

Det Faglige Fællesudvalg for Murer-, Stenhugger- og Stukkaturfagets indsatsområder for 2024-puljen

Øget søgning med fokus på

  • Kvinder
  • Indsatser der ny-tænker brobygningsindsatser eller andre indsatser rettet mod grundskolerne fra 7. klasse
  • Større overgang fra GF1 til udvalgets uddannelser

Øget kvalitet med fokus på

  • Øget gennemførelse og reduktion af frafald
    • Elev coaching, arbejdsmarkedsparathed, lærepladssøgning

Flere lærepladser med fokus på

  • 80% målsætningen på skoler og uddannelser hvor der er usikkerhed om opnåelse af 80% målsætningen

 De små fag

- Projekter, der retter sig mod de små fag – stenhugger og stukkatør

Herudover vurderes projekterne også på:

  • Sammenhæng med det faglige udvalgs egne projekter, så som Gør Noget Nu kampagnen, EUD-praktikvejlederkurser mv.
  • Kvaliteten af ansøgningens beskrivelser af formål, aktiviteter og effekter
  • Hvorvidt der er tale om aktiviteter, der bør lægge i skolens almindelige drift. Udvalget yder ikke tilskud til almindelig drift, der finansieres af taksameter.
  • At projekterne er nytænkende, og har en ny tilgang til kendte problematikker samt en plan for implementering i drift efterfølgende
  • At de lokale uddannelsesudvalg er inddraget i projekterne fra starten

 

Det Faglige Fællesudvalg for Struktør-, Brolægger- og Tagdækkerfagets indsatsområder for 2024-puljen

Øget søgning med fokus på

  • Kvinder og samarbejde med Boss Ladies
  • Indsatser der ny-tænker brobygningsindsatser eller andre indsatser rettet mod grundskolerne fra 7. klasse
  • Større overgang fra GF1 til STBs uddannelser

Øget kvalitet med fokus på

  • Øget gennemførelse og reduktion af frafald
  • Kompetenceudvikling af faglærere

Flere lærepladser med fokus på

  • Fortsat understøttelse af det igangværende initiativ ift. samarbejde mellem skole og virksomhed på tagdækkeruddannelsen

Herudover vurderes projekterne også på:

  • Sammenhæng med det fælles projekter, så som Boss Ladies, Gør Noget Nu kampagnen, EUD-praktikvejlederkurser mv.
  • Kvaliteten af ansøgningens beskrivelser af formål, aktiviteter og effekter
  • Hvorvidt der er tale om aktiviteter, der bør lægge i skolens almindelige drift. Udvalget yder ikke tilskud til almindelig drift, der finansieres af taksameter.
  • At projekterne er nytænkende, og har en ny tilgang til kendte problematikker samt en plan for implementering i drift efterfølgende
  • At de lokale uddannelsesudvalg er inddraget i projekterne fra starten